Wat is positieve reclame?

Positieve reclame, marketing en communicatie laat een goed gevoel achter bij de doelgroep, in plaats van een gevoel van gebrek of angst. Door te focussen op positief prikkelen, vanuit de kern tot in alle vormen van communicatie, ontstaat er een stimulerende synergie tussen alle betrokkenen. Positieve reclame inspireert, ontroert, verrijkt, maakt bewust, en vrolijkt op. Het affecteert niet alleen de doelgroep, maar ook de ondernemer, de werknemers, alle betrokkenen van de organisatie! 

Vijf ingrediënten van positieve reclame

Empathie

Om je doelgroep te raken is empathie nodig. Als je mensen kunt doorgronden, kun je ze manipuleren. Dus waarom niet de juiste kant op manipuleren? Niet bij zichzelf vandaan, op jacht naar status en uiterlijke schoonheden, maar naar zichzelf toe! Geef ze zelfvertrouwen in plaats van ze een onbereikbaar ideaal voor te spiegelen. Inspireer ze, in plaats van ze een gevoel van schaarste te geven. Zo ga je net wat verder en wordt een klant een medemens wiens werkelijke behoefte je daadwerkelijk kunt vervullen.

Inclusiviteit

Is je doelgroep wit, hetero, hoog opgeleid, succesvol, gezond en slank? Een ideaalbeeld schetsen op basis van deze kenmerken is niet meer van deze tijd. Door gevarieerd en veelzijdig te zijn verbreed je je doelgroep zonder je product of dienst aan te passen. Je schetst ook een realistischer wereldbeeld waardoor je aanvullend op je marketingboodschap een statement kunt maken. Toch moet je oppassen met inclusief willen zijn. Veel zaken liggen gevoelig en als je niet oprecht bent, val je door de mand en keert het zich tegen je. Boek een inspiratiesessie om uit te zoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt!

Humor

Humor is een veelgebruikt middel bij positieve reclame. Alleen maar super verantwoord en heel 'woke' zijn kan irritaties opwekken. Humor kan je toedienen in de vorm van een gewaagde grap,  zelfspot of heel subtiel verwerken in visuele details. Omdat humor niet voor iedereen hetzelfde is, is het zeel belangrijk om de ‘grap’ niet alleen vanuit je eigen referentiekader te bekijken maar ook vanuit die van anderen. Mediabureautje kan hierbij helpen!

Oprechtheid

Stigmatiseer je je doelgroep? Kijk je op je klanten neer? Het komt vaker voor dan je denkt en het gaat meestal onbewust. Ook in je privéleven veroordeel je mensen en plaats je ze in hokjes, en dit neem je hoe dan ook mee in je werk als ondernemer of marketeer. Het kan niet anders, dan dat dit ergens doorsijpelt in je communicatie. Je kunt mensen niet doorgronden als je bevooroordeeld bent. Als je je eenmaal bewust bent van je vooroordelen, kun je eraan voorbij gaan zodat je je doelgroep glashelder kunt zien. Hoe doe je dat? Verruim je blik met een inspiratiesessie van Mediabureautje!

Praktische toepasbaarheid

Mediabureautje houdt van duurzaamheid en integriteit, maar is geen moraalridder. Zij snapt dat er winst gemaakt moet worden. Soms moet je een omweg maken om een goed doel te bereiken. Te rigoreuze stappen kunnen het risico op faillissement vergroten en daar wordt niemand blij van. Maar er zijn altijd mogelijkheden om je communicatie positiever te maken, vanuit een frisse, eerlijke, of beschouwende invalshoek. Je begint bij iets kleins, en het (positieve) balletje gaat dan vanzelf rollen!

Empatie

Om je doelgroep te raken is empathie nodig. Als je mensen kunt doorgronden, kun je ze manipuleren. Dus waarom niet de juiste kant op manipuleren? Niet bij zichzelf vandaan, op jacht naar status en uiterlijke schoonheden, maar naar zichzelf toe! Geef ze zelfvertrouwen in plaats van ze een onbereikbaar ideaal voor te spiegelen. Inspireer ze, in plaats van ze een gevoel van schaarste te geven. Zo ga je net wat verder en wordt een klant een medemens wiens werkelijke behoefte je daadwerkelijk kunt vervullen.

Inclusiviteit

Is je doelgroep wit, hetero, hoog opgeleid, succesvol, gezond en slank? Een ideaalbeeld schetsen op basis van deze kenmerken is niet meer van deze tijd. Door gevarieerd en veelzijdig te zijn verbreed je je doelgroep zonder je product of dienst aan te passen. Je schetst ook een realistischer wereldbeeld waardoor je aanvullend op je marketingboodschap een statement kunt maken. Toch moet je oppassen met inclusief willen zijn. Veel zaken liggen gevoelig en als je niet oprecht bent, val je door de mand en keert het zich tegen je. Boek een inspiratiesessie om uit te zoeken wat voor jouw bedrijf het beste werkt!

Humor

Humor is een veelgebruikt middel bij positieve reclame. Alleen maar super verantwoord en heel 'woke' zijn kan irritaties opwekken. Humor kan je toedienen in de vorm van een gewaagde grap,  zelfspot of heel subtiel verwerken in visuele details. Omdat humor niet voor iedereen hetzelfde is, is het zeel belangrijk om de ‘grap’ niet alleen vanuit je eigen referentiekader te bekijken maar ook vanuit die van anderen. Mediabureautje kan hierbij helpen!

Oprechtheid

Stigmatiseer je je doelgroep? Kijk je op je klanten neer? Het komt vaker voor dan je denkt en het gaat meestal onbewust. Ook in je privéleven veroordeel je mensen en plaats je ze in hokjes, en dit neem je hoe dan ook mee in je werk als ondernemer of marketeer. Het kan niet anders, dan dat dit ergens doorsijpelt in je communicatie. Je kunt mensen niet doorgronden als je bevooroordeeld bent. Als je je eenmaal bewust bent van je vooroordelen, kun je eraan voorbij gaan zodat je je doelgroep glashelder kunt zien. Hoe doe je dat? Verruim je blik met een inspiratiesessie van Mediabureautje!

Praktische toepasbaarheid

Mediabureautje houdt van duurzaamheid en integriteit, maar is geen moraalridder. Zij snapt dat er winst gemaakt moet worden. Soms moet je een omweg maken om een goed doel te bereiken. Te rigoreuze stappen kunnen het risico op faillissement vergroten en daar wordt niemand blij van. Maar er zijn altijd mogelijkheden om je communicatie positiever te maken, vanuit een frisse, eerlijke, of beschouwende invalshoek. Je begint bij iets kleins, en het (positieve) balletje gaat dan vanzelf rollen!